maanantai 10. kesäkuuta 2013

Kuinka ne oikein neuloo?

Edellisessä postauksessani olin bongannut neulomista televisiossa. Siinä neulottiin englantilaiseen tapaan. Muistelin sitten myös televisiossa näkemiäni amerikkalaisia neulojia, joiden tekniikka näyttää niin kovin oudolta ja työläältä. Keksin sitten googlailla, miten ne sen oikein tekee ja innostuinkin tutkailemaan monenlaisia neulomistekniikoita maailmalta. 
On meitä moneksi!

Kaksi suurinta eroa näyttää olevan siinä, kummassa kädessä lankaa pidetään.
Eurooppalainen tai mannermainen tapa on varmasti meille suomalaisille tuttu. Siinä lanka on vasemmassa kädessä. Brittiläinen ja sieltä Amerikkaan rantautunut tapa taas on kuljettaa lankaa oikeasta kädestä. 
Tässä yksi video, jossa ero tulee hyvin selväksi.

Tässä toinen video aiheesta. Näyttääpä tuo englantilainen/amerikkalainen tapa hankalalta.

Valitettavasti kaikki videot eivät näy suoraan "upotettuina",
mutta tekstissä on myös linkit kaikkiin, jos ruudulla näkyy pelkkää tyhjää.

Nurjien silmukoiden tekemiseen on myös todella monta erilaista tapaa. 
Tässä näkyy amerikkalaisen ja mannermaisen tavan ero. 
Tässä vielä toinen video, jossa näytetään englantilainen tapa tehdä nurjat silmukat.



Kun näitä videoita sitten innostuin katselemaan, niin niitähän löytyi. Norjalainen tapa näytti olevan aika samanlainen kuin minun neulomistyulini, mutta itse teen kuitenkin nurjan silmukan eri tavalla. Tässä videossa lanka kulkee vasemmassa kädessä samalla tavalla kuin minun kädessäni.



Sitten löysin venäläisen neulomistavan, siinä näyttäisi olevan myös aika nopeatekoinen nurja silmukka.



Mutta portugalilaisilla vasta outo tapa neuloa onkin! 
Lanka kiinnitetään rintaan ihmeellisellä pinssin tapaisella neulalla. 
Katsopa vaikka tästä.

Tässä sitten mallia, kuinka sen neulan kanssa oikein neulotaan...


No entäs sitten perulaiset? Perulaisia neuleita näkyy usein markkinoilla, mutta taitavat olla useinmiten koneella tehtyjä. Peulainen käsin neulominen on kuitenkin hassua, puikkoa pidetään kädessä kuten kynää.


Sitten vielä hassu tapa pitää puikkoa kainalossa. 



On meitä neulojia moneksi, eipä ole tullut paljoa kiinnitettyä huomiota toisten neulomistapoihin tätä ennen. Itse neulon kuten äiti opetti. Videoita katsellessani ei kuitenkaan löytänyt yhtään sellaista tapaa pitää ja kuljettaa lankaa kuin omani. Monet pitävät lankaa etusormen päällä ja nostavat sormella lankaa neuloessaan. Minä Pidän lankaa tosi lähellä työtä, se kulkee etusormenpäältä, enkä liikuta etusormea juurikaan neuloessani, monilla kun näyttää olevan etusormi lähes pystyssä. Minun lankani nousee keskisormen avulla. Hmm. Olenkohan minä outo, vai mitä? 

Päätin oikein kuvata, kuinka neulon. Valitettavasti kameran autofocus zoomaili välillä mitä sattuu, joten välillä voi olla hieman suttuista kuvaa.


Tässä oikeat silmukkani.



Ja tässä nurjat.



Kuinkas te neulotte?