perjantai 26. joulukuuta 2014

Valmista tuli!

Joulu on ollut rauhallinen ja leppoisa.
Punaiset sukat jalassa olen lueskellut ja neulonut, 
ja katsellut televisiota.
Ruuanlaittokin kun on tässä vaiheessa ollut lähinnä 
ruokien lämmittelyä ja pöydän kattamista.


Joulupukkikin muisti minua mukavalla neuleaiheisella kirjalla Sukupolvien silmukat


Pidän kirjassa erityisesti siitä, että vanhoista malleista on kerrottu tarinoita. 
Vanhat kuvat moneen kertaan paikatuista sukista olivat liikuttavia.
Kirja on myös kauniisti kuvitettu.
Tätä selaillessa kului aattoilta oikein mukavasti,
tietenkin suklaatakin oli käden ulottuvilla...


Minulla ei ole sukujuuria Karjalassa, 
mutta vanhan perinteen säilyttämiselle peukkua ja plussaa. 
Täällä esimerkiksi löytyy arvostelua kirjasta.


Jouluaaton kuluessa sain neulottua 
jämälankavillasukkajoulukalenterin sukat valmiiksi!
Tässä ne riippuvat kuusen oksilla.


Jouluaattona piti vielä neuloa 24 kerrosta sillä välillä,
joka oli uusimmassa kommentissa ohjepostauksessa.
Minä katsoin kommentteja siinä vaiheessa,
että viimeisimmässä luki vihreä.
Sitten piti jättää uusi kommentti ja väri seuraavalle.
Minulta seuraava sai punaisen.


Jouluaaton 24 kerroksen jälkeen piti vielä neuloa molempii kahdeksan kerrosta resoria sekä kantapäät. Sukkien ohje oli ohuemmalle langalle, ja minun sukistani tuli valtavan pitkät. Olin tehnyt varret ja valmiiksi kokonaan resoria, joten en tehnyt enää niitä kahdeksaa kerrosta. Nyt näistä tuli juuri sopivasti vähän polven alapuolelle ulottuvat.


Kantapäätä varten purettiin 30 silmukan apulanka,
ja poimittiin silmukat neljälle puikolle.
Kantapään ohje oli hyvin kerrottu viimeisessä postauksessa sekä 
Missä neuloimme kerran -blogissa aivan omalla sivullaan.
Kantapään teko oli helppoa,
paitsi lopetukseen täytyi kyllä lukea ohjetta todella tarkkaan.
Onnistuivat ne kantapäät ihan hyvin.


Kantapää näyttää näin litteänä aika hassulta.



Jalassa kantapäät istuvat mainiosti.


Hienot sukat.


Suorastaan ihanat.


Kyllä näillä tarkenee!


Tässä vielä linkit kertomuksiin,
joissa kerroin sukkien vaiheista joulukuun aikana.


Kaiken kaikkiaan mukava projekti,
johon sain uppoamaan 140 grammaa jämälankoja.


Innolla olen mukana ensi vuonnakin,
jos vaan Neulisti ja Vyyhti jaksavat järjestää.
Kaunis kiitos heille!