tiistai 10. maaliskuuta 2015

Kauniita unia

Lankavarastoa penkoessani törmäsin kahteen vyyhtiin 
Wetterhoffin silkkivillaista Sofia-lankaa.
Olin ostanut ne  Kädentaitomessuilta 2013
yhdessä tuon kuvassa näkyvän neuleohjevihkosen kanssa.


Lankoja ostaessani kuvittelin tekeväni niistä lapaset
tämän pipon ja kaulurin seuraksi.


Enpäs ollut kuitenkaan koskaan tehnyt niitä lapasia.
Mitä muuta siis voisi tehdä 100 grammasta silkkivillaa?

Minä päätin tehdä itselleni unisukat.


Minä olen sellainen nukkuja,
joka tarvitsee yöksi villasukat jalkoihinsa.


Parhaat unet saan aina lämpimin varpain.
Silkkivilla paljaita jalkoja vasten
tuntuu taivaalliselta.

Tällä kertaa kokeilin ensimmäistä kertaa putkisukkia.
Putkisukkahan on sellainen sukka,
johon ei tehdä ollenkaan kantapäätä.
Tehdään vaan pötkö,
johon tulee kärkikavennus.


Sukan kierteinen joustinneule on sellainen,
että sukka istuu jalkaan hyvin ilman kantapäätäkin.
Siis juuri passeli unisukiksi,
kun ei ole edes niin väliä
miten päin sen pötkön jalkaansa vetää.


Googlaamalla löytyi monenlaista versiota putkisukasta.
Täällä esimerkiksi tehdään 4o 4n -joustinta,
ja joustin siirtyy aina kuuden kerroksen jälkeen eteenpäin.
Jossakin ohjeissa tehtiin 3o 3n.

Minä tein ihan fiilispohjalta oman versioni.
Kudoin 3 oikein - 3 nurin -joustinta
ja siirsin joustinta yhdellä silmukalla aina
kolmen kerroksen jälkeen.


Kudoin pötköä niin pitkään
kuin ensimmäisestä kerästä riitti.
Ja toinen kerä toiseen sukkaan.


Siirsin joustinta sukissa eri suuntaan,
joten nämä kierteet menevät eri tavalla.
Ovat vähän niin kuin peilikuvat.


Kivat tuli,
lankakin meni loppuun.
Kuvaus piti tietenkin suorittaa sängyssä.


Kauniita unia minulle,
ja myös sinulle!