lauantai 5. joulukuuta 2015

Viisi kalenteriluukkua on neulottu!

Neulistin ja Vyyhdin hurjan hauska
jämälankavillasukkajoulukalenteri
on ollut tänäkin vuonna vallan mainio.
Minäkin olen saanut jo viisi luukkuani neulottua.


Sukat voi tehdä raidallisina tai kirjoneuleena 
oman mieltymyksensä mukaan.
Jokaisena päivänä julkaistaan blogissa 
joku tapa valita päivän väri,
ja raitasukkia neuloessa tehdään 
sillä värillä aina niin monta kerrosta,
monesko päivä joulukuuta on.
Jos haluaa tehdä kirjoneuletta,
niin joka päivä julkaistaan myös kaavio siihen.

Kirjoneulesukissa käytetään tänä vuonna
koko ajan samaa pohjaväriä,
ja siis vaan kirjoneulekuvion 
malli ja väri vaihtelee päivittäin.

Minulla meni melkein koko ensimmäinen päivä
sitä pähkäillessä, että millä värillä aloitan ja
teenkö raitoja vai kirjoneuletta.
Minulla ei ollut mitään järkevää lankaa 
pohjaväriksi koko sukkiin.

Päätin siis tehdä kirjoneuletta joka toiseen raitaan.
Kirjoneuleen pohjaväriksi otan aina edellisen
yksivärisen raidan värin.
Minusta näin tulee värikkäämmät ja jämälankasukkamaisemmat,
kuin että pohjaväri olisi koko ajan sama.

Päätin sitten aloittaa joulukalenterin kunniaksi
molempien sukkien kärjet joulunpunaisella.

Ensimmäisenä päivänä tehtiin sukan A kärki,
ja yksi rivi päivän värillä.
Se väri valittiin väriympyrästä
sen mukaan, mihin kellonaikaan oli neulomassa.
Minulla jäi myöhäiseen iltaan,
joten violettia tuli ensimmäinen raita.


A-sukkaa jatkettiin taas neljäntenä päivänä,
ja silloin piti valita väri sen mukaan,
minä vuonna on liittynyt Ravelryyn.
Vuosille oli omat värinsä, ja myös sille tapaukselle,
ettei olisi Ravelryssa.
Minulle tuli vihreä,
ja sillä tein siis violetille pohjalle nuo kuvassa näkyvät kuviot.

Tänään sitten piti jatkaa viisi kerrosta
suosikki-hyväntekeväisyysjärkjestönsä 
logon värillä.

Minulle tuli ensiksi mieleen punainen risti,
mutta koska koko kärki oli jo punaista,
otin Planin sinisen.
Meillä on Planin kautta kummilapsi Kolumbiassa.

B-sukan kärki tehtiin toisena päivänä,
ja saman tien kaksi kerrosta päivän värillä.
Toisen päivän väri olikin oikein hauska määrittää.
Ensin piti muuttaa oma syntymäaika
binääriluvuksi, ja edelleen heksadesimaaliluvuksi,
jota käytetään värien määrittämisessä.
Minun värikseni tuli turkoosi,
ja sitä minulla olikin ihan täydellisen oikeaa sävyä.

B-sukkaan tein heti kirjoneuletta,
koska halusin tuon syntymäaikani binäärilukuna sukan päälle.
Se oli toisen päivän kirjoneulekuvio.
Tuossahan se keskellä näkyy.


Kolmannen päivän vaaleansininen väri
tuli senhetkisistä vaatteistani.
Piti valita kaksi väriä sillä hetkellä päällä olevista vaatteista,
ja päivän väri oli niiden sekoitus.
Minulla oli vielä silloin 
tummansiniset pyjamahousut
ja harmaa pyjamapaita, 
joten vaalea siniharnaa kävi mainiosti.

Tällaista täällä meneillään.
Mukavaa viikonvaihdetta 
ja itsenäisyyspäivää itse kullekin!

Sopivasti onkin molemmissa sukissa
sininen viimeisimpänä värinä
itsenäisyyspävää odotellessa!